Het Nederlandse Appical, dat een app ontwikkelde waarmee nieuw personeel gemakkelijker kan worden ingewerkt, breidt uit naar  Singapore en Scandinavië. Daarnaast introduceerde het vrijdag een nieuwe variant van de app meer gericht op middelgrote bedrijven.

De Nederlandse startup Appical heeft een redelijk lastig jaar achter de rug. De beoogde omzet van 2 miljoen euro werd niet gehaald – het werd 1,5 miljoen euro – en uitbreiden naar de Verenigde Staten bleek veel lastiger dan gehoopt.

Een van de grote problemen is dat het bedrijf zich richt op het inwerken van personeel, iets wat in crisistijd bij veel organisaties niet bovenaan de agenda staat. En ook al kost Appical maar 25 euro per geregistreerde gebruiker, bij veel bedrijven is de drempel om geld uit te geven aan iets nieuws groot.

Toch laat mede-oprichter en CEO Gerrit Brouwer zich niet uit het veld slaan. “Bedrijven die Appical gebruiken, lopen ermee weg”.

Inwerken kost tijd en dus geld

Appical onstond in 2011. Brouwer ervoer aan den lijve hoe lastig het bij grote bedrijven is om mensen in te werken. Zelf was hij onder andere werkzaam bij Shell en de Rabobank.  Samen met Gerwald van den Oetelaar bedacht hij een iPad-app die de hr-afdeling in zou kunnen zetten om mensen efficiënter in te werken.

In de app krijgt nieuw personeel allerlei informatie over het bedrijf die ze normaal bij hun collega's, baas of bij de hr-afdeling los moeten peuteren.

Omdat de nieuwe medewerkers via de app informatie op kunnen zoeken op het moment dat ze het nodig hebben, werkt het veel efficiënter dan bijvoorbeeld een introductiedag waarop de nieuwe werknemers overspoeld worden met informatie. "Daarvan blijft maar beperkt deel hangen", zo stelt Brouwer.

De informatie die in de app zit, loopt erg uiteen. Het kan het mission statement zijn,  maar ook veiligheidsvoorschriften, portretjes met functieomschrijvingen van collega's of een kaartje met daarop de weg naar het dichtstbijzijnde koffiezetapparaat. De manier waarop de informatie in de app zit, verschilt ook. Het kunnen gewoon powerpointpresentaties zijn, maar ook game-achtige toepassingen.

Onderzoek bij 25 van de huidige klanten toont volgens Brouwer aan dat de app ervoor zorgt dat werknemers eerder productief worden, omdat de zoektocht naar allerlei informatie over het bedrijf aanzienlijk wordt bekort.

App voor kleinere bedrijven

Op dit moment heeft Appical een paar hele grote Nederlandse bedrijven als klant, waaronder Philips en Robeco. "Dat zijn bedrijven die het nu ook internationaal gebruiken", zegt Brouwer. Dat is ook één van de redenen dat er in Singapore binnenkort een kantoor opent. Er zitten veel van zijn huidige klanten. Bovendien is het verloop van personeel bij bedrijven in de Aziatische stadstaat groot, één van de problemen die Appical zegt deels te kunnen verhelpen.

Het bouwen van de app en vullen met informatie is op dit moment voor Appical zelf nog een vrij intensief proces. Dat is goed te doen voor grote bedrijven die veel personeel hebben om in te werken, in het MKB is het dat niet. "Daarom hebben we Appical Now ontwikkeld", zegt Brouwer. Dat is meer een soort mal waarin bedrijven zelf de info in kunnen gieten. Iets minder maatwerk, en wat meer confectie dus, maar het maakt de app wel bruikbaarder voor kleinere bedrijven.

Hoewel Appical zich voorlopig vooral richt op het efficiënter maken van het proces van het inwerken van personeel, ziet Brouwer op termijn nog andere mogelijkheden. Of eigenlijk, dragen zijn klanten die nieuwe toepassingen inmiddels zelf aan. "Je ziet dat sommige bedrijven onze app ook willen gebruiken voor kennisoverdracht bij promoties of als er babyboomers vertrekken."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl